23.05.2017

Het Belgisch designmeubelbedrijf JORI stelt tijdens de Clerkenwell Design week een aantal opmerkelijke creaties voor van internationale designers.

Zo kan de bezoeker van Clerkenwell kennismaken met de elegante lounge chair PRELUDE van het Italiaanse designerduo POCCI+DONDOLI. Opvallend is ook de sierlijke fauteuil LAGOM, een schitterend ‘vintage’ exemplaar van Nederlands ontwerper HUGO DE RUITER.

Maar ook de Fransman JEAN-PIERRE AUDEBERT blijft niet achter. Met het ‘fluffy’ RAPSODY loungemodel geeft de designer zijn interpretatie weg van de moderne lounge chair. Hij is ook het creatieve brein achter het genereuze sofaconcept GITANO. Tenslotte zet JORI tijdens de Clerkenwell Design Week het talent van Brits designer David Fox in de kijker met de bekroonde BLOOM modelfamilie, een combinatie van fauteuil en (bijzet)tafel.

Lounge chair & poef Prelude – Designer Pocci+Dondoli (IT)

Lounge chairs zijn vandaag een geliefd gegeven in het interieur. Ze komen tegemoet aan de actuele nood aan ‘desocializing’, de behoefte om je nu en dan af te zonderen van de stressvolle en lawaaierige buitenwereld en helemaal op te gaan in jezelf. Het cocon-concept van deze lounge chair, met zijn verleidelijk comfortabele binnenschelp sluit uitstekend aan bij deze trend.

Top relaxen in een design lounge chair? Helemaal iets voor de kaart van JORI, dat hierin een opdracht zag voor het Italiaans ontwerpersduo Pocci+Dondoli. Geen verkeerde keuze, ze ontwierpen met Italiaanse zwier de aparte lounge chair PRELUDE: een onmiskenbare eye-catcher door zijn elegant openstaande schelpvorm, waarvan de strakke buitenzijde scherp contrasteert met de verleidelijk softe binnenschelp. Twee subtiele lederen riemaccenten aan de binnenkant verlenen het model zijn aparte sportieve ‘couture’ look. Het sierlijke potenframe oogt opvallend elegant en verheft het model tot een kunstwerk op voet.

Omwille van zijn discreet verfijnde look integreert de lounge chair PRELUDE zich vlot in elk vertrek van het interieur, of het nu gaat om de leefruimte, office of dressing.

Een leuk en origineel detail is de gecombineerde bekledingsoptie, die toelaat om binnen-en buitenschelp verschillend aan te kleden. Het concept nodigt uit om je heel even zelf ontwerper te voelen en je eigen PRELUDE lounge chair samen te stellen.

Net zoals de volledige JORI-collectie wordt PRELUDE met vakmanschap vervaardigd in de JORI productieateliers in België en is hij verkrijgbaar in een ruim kleurgamma van kwaliteitsvolle lederen en stoffen bekledingen. Riempjes zijn geassorteerd aan de bekleding van de buitenschelp.

Richtprijs: vanaf +/- € 3.200 (BTW incl.) in stof voor combinatie lounge chair + poef.

Met de ‘JORI configurator’ kunt u uw PRELUDE naar wens samenstellen.

Zetel LAGOM – Designer Hugo De Ruiter (NL)

Geïnspireerd door het werk van Scandinavische designiconen en het glooiende landschap met de golvende zee van de Scandinavische kust, rolde het model LAGOM uit de designerhand van Hugo de Ruiter, een onmiskenbaar ‘vintage’ meesterstukje.

‘Lagom’ staat voor het Zweedse ‘bijna perfect’ of ‘in de juiste verhouding’ en treft hiermee de essentie van het ontwerp van Hugo de Ruiter. De golvende lijnen van de zitting en de sierlijk gekromde vlakken van de armleggers ogen naadloos perfect en mooi in verhouding. De designer interpreteert ze als de vloeiende beweging van een golf, net voordat ze zich omkrult en in zee stort.

De elegante bies begeleidt virtuoos deze golvende beweging. Het houten frame uit hoogwaardig notelaar voelt zacht aan als een babyhuid en onderstreept het exclusieve karakter van de fauteuil.

Het nieuwe LAGOM model brengt op een subtiele manier het uniek vakmanschap van JORI en de visie van de ontwerper samen. Vormgevingmateriaal en optimaal zitcomfort zijn perfect met elkaar verweven. De zetel is bijzonder licht en vrij compact en laat zich hierdoor vlot combineren op verscheidene plaatsen in het interieur.

Net zoals de volledige JORI-collectie wordt de zetel LAGOM met vakmanschap vervaardigd in de JORI productieateliers in België en is hij verkrijgbaar in een ruim kleurgamma van kwaliteitsvolle lederen en stoffen bekledingen. Frame uit hoogwaardig notelaar. Contrasterende lederen afwerkingsbies.

Richtprijs: vanaf +/- € 1.700 (BTW incl.) in stof, +/- € 1.995 (BTW incl.) in leder.

Met de ‘JORI configurator’ kunt u uw LAGOM naar wens samenstellen.

Lounge chair & poef RAPSODY – Designer Jean-Pierre Audebert (F)

Met de nieuwe RAPSODY lounge versie ontwierp zijn designer Jean-Pierre Audebert een hedendaagse cocoon versie van de klassieke JORI relax. Het nieuwe model komt in alle opzichten tegemoet aan het actuele profiel van de lounge chair fanaat.

Heerlijk ‘fluffy’, enigszins boller en wat minder opgespannen dan de JORI-klassiekers, ziet hij er verleidelijk nestelbaar uit: als een comfortabele schelp, ideaal voor een schuilmoment na een lastige dag of voor een power nap. Het design oogt harmonieusvloeiend en stijlvol in zijn soberheid en afwerking. Voor wie houdt van een pittig detail, biedt het ontwerp een contrasterende biesoptie rond zetel en poef.

Zowel lounge chair als poef zijn gemonteerd op een centrale 4-ster designvoet, wat het model een extra actueel accent verleent. Trouw aan zijn DNA, heeft JORI ook voor dit model ruim aandacht besteed aan het zitcomfort: de RAPSODY lounge chair is standaard uitgerust met een kipmechanisme, dat je toelaat om zelf te bepalen hoe actief of passief je wil loungen.

Net zoals de volledige JORI-collectie wordt de RAPSODY lounge fauteuil en poef met vakmanschap vervaardigd in de JORI productieateliers in België en is hij verkrijgbaar in een ruim kleurgamma van kwaliteitsvolle lederen en stoffen bekledingen. Onderstel in epoxy zwart of zwart verchroomde uitvoering.

Richtprijs: vanaf € 4.000 (BTW incl.) in stof, € 4.800 in leder. Contrasterende bies: + € 250.

Met de ‘JORI configurator’ kunt u uw RAPSODY naar wens samenstellen.

Sofa GITANO – Designer Jean-Pierre Audebert (F)

Meer dan ooit eist de consument vandaag dat de favoriete stukken die hij aankoopt voor het interieur tegemoetkomen aan zijn ultieme verwachtingen, al blijken die vaak tegenstrijdig te zijn. Trekken we dit gedrag door naar de keuze van de perfecte sofa, dan valt de gebruiker vaak voor top esthetisch rimpelloos design, maar verlangt hij anderzijds dat dit onberispelijk model hem ook toelaat om er zich nonchalant in uit te leven. JORI vatte het gegeven samen in de opdracht die het aan zijn designer Audebert gaf: een hoogwaardige, hedendaagse sofa met een bohémien karakter en een uitnodigende nestelfactor.

Niet zo eenvoudig, maar geen opgave te moeilijk, zo bleek het voor de gedreven Audebert, die met bijzonder veel zwier het zitconcept GITANO uit zijn mouw schudde: stijlvol imposant en toch heerlijk uitnodigend, dankzij zijn rijkelijke zitdiepte, ruime modules en heerlijk losse rug-en smijtkussens, die de meest extreme lig- en zitposities toelaten. De armleggers en rugpartijen met ‘nestelkuipjes’ maken van hem een echte knuffelbank.

Wat het model GITANO wel heel bijzonder maakt, zijn de contrasterende afwerkingsbiezen waarmee elke module en ook de armleggers afgewerkt zijn. Sterk contrasterend of eerder discreet ton-sur-ton, verlenen ze de sofa een ‘kinky’ twistje.

GITANO is in alle opzichten ‘anders’. Het is niet zomaar een sofa, noch een sofaprogramma, het is een creatief concept. Door met de verschillende elementen te spelen, kom je tot de meest verrassende combinaties, waarin gesloten en open looks elkaar afwisselen en aanleiding geven tot ruime en gevarieerde zitconcepten. Wenst u een opstelling volledig naar uw wensen, dan is een maatwerk vrij eenvoudig te realiseren.

Stijlvol imposant, verleidelijk nonchalant en uiterst moduleerbaar, het zijn stuk voor stuk eigenschappen die het sofaconcept GITANO bijzonder aantrekkelijk maken in een ‘loungy’ omgeving, zowel in de residentiële- als in de contractsector.

Net zoals de volledige JORI-collectie wordt de sofa GITANO met vakmanschap vervaardigd in de JORI productieateliers in België en is hij verkrijgbaar in een ruim kleurgamma van kwaliteitsvolle lederen en stoffen bekledingen. Modules aangeboden als vaste combinaties of in maatwerkContrasterende lederen afwerkingsbies in optie.

Richtprijs: ± € 4.600 (incl. BTW) in stof voor een model van 205 cm.

Met de ‘JORI configurator’ kunt u uw GITANO naar wens samenstellen.

BLOOM combinatie zetel/tafel – Designer David Fox (UK)

Voor het ontwerp van de modelfamilie BLOOM inspireerde Brits designer David Fox zich op het natuurlijk bloeiproces van een bloem, waarbij de bloemblaadjes zich sierlijk openvouwen. Het concept werd bekroond met de Design and Design International Award.

De kuipzetel is beschikbaar met een buitenschelp uit notelaar of wit eik fineerhout, maar ook in stof of leder. Het tafelconcept biedt de keuze uit 3 onderstellen in 2 hoogtes en 2 verschillende tafelbladen (85 of 105 diameter) in notelaar of wit eik fineerhout. Hierdoor kan de tafel zowel ingezet worden als salontafel of als kleine compacte eettafel.

Net zoals de volledige JORI-collectie wordt de BLOOM modelfamilie met vakmanschap vervaardigd in de JORI productieateliers in België.

Met de ‘JORI configurator’ kan u de Bloom modelfamilie naar wens samenstellen.