18 januari 2016

Het Belgische designmeubelbedrijf JORI stelt op het salon van Keulen maar liefst 4 innovatieve creaties voor, uit de hand van 4 verschillende designers: de multifunctionele zitbank ‘WING’, van de Nederlandse ontwerper Hugo de Ruiter, de elegante sofa ‘LADY’, een creatie van de Zwitser Cuno Frommherz, de design armstoel ‘AIDA’ van de Franse designer Christophe Giraud en tenslotte de speelse set ‘PENTAGONO’ poefs met bijzettafels van het Italiaanse duo Pocci+Dondoli.

JORI profileert zich bovendien op IMM in Keulen als de pionier van de digitale productvisualisatie voor high-end zitmeubilair: een handige online-tool of ‘CONFIGURATOR’ wordt gelanceerd, die toelaat om zelf je zitmeubel te ‘configureren’. Dit door een keuze te maken uit het rijke aanbod van materialen en accessoires die het merk aanbiedt. Alle JORI-zitmeubelmodellen en bijgevolg ook de allernieuwste creaties kunnen dankzij de configurator naar wens samengesteld worden.

Extraordinair - revolutionair - visionair: de multifunctionele zitbank ‘WING

Met zijn recente creatie ‘Wing’ komt JORI tegemoet aan de nieuwe noden van onze wooncultuur, een multifunctionele design zitbank, ontworpen door de Nederlandse designer Hugo de Ruiter.

De hedendaagse leefcultuur evolueert snel en beïnvloedt het woongedrag. Hierdoor zijn we voortdurend op zoek naar oplossingen die onze wisselende levensstijl zo goed mogelijk kanaliseren. De leefruimtes worden compacter, de gezinssamenstellingen complexer, bijgevolg dient er aan het interieur gesleuteld te worden. De nieuwe ‘Wing’ van JORI is het sluitende antwoord op de puzzel van de gebruiker die op zoek is naar een esthetische zitbank die perfect tegemoetkomt aan zijn grillig woongedrag.

Aan het ontwerp van de ‘Wing’ ging een hele studie vooraf. JORI zocht in de eerste plaats naar dé ontwerper die de noden van de gebruiker zo goed mogelijk kon inschatten en vertalen naar een esthetisch transformeerbaar zitmeubel. Uiteindelijk bleek niemand beter dan de Nederlandse designer Hugo de Ruiter uitstekend bij deze opdracht aan te sluiten. Voor de Ruiter is de associatie van design en dynamiek in vorm en gebruik een begrip en meteen ook de pijler van al zijn creaties.

“Ontspannen in een bed houdt ons te passief. Zitten in een sofa is dan weer niet steeds rustgevend genoeg. We zijn op zoek gegaan naar onze behoeften tussenin en we hebben ze beantwoord in één en hetzelfde zitmeubelconcept, de ‘Wing’.” (HdR)

De ‘Wing’ van JORI is het antwoord op de nieuwe ruimtebeleving die we vandaag ervaren. Het is een transformeerbaar zitconcept dat is opgebouwd uit vlot draaibare elementen die voor verschillende combinatiemogelijkheden zorgen en op die manier ons levensritme moeiteloos volgt.

De ‘Wing’ staat in standaardpositie opgesteld als een knusse hoeksofa, waarvan je het zitcomfort op maat aanpast. Maar je kan ook kiezen voor de dubbele chaise-longue positie om lekker TV te kijken of zalig onderuit te zakken. Anderzijds tover je de ‘Wing’ in een handdomdraai om in lounge toestand om je heerlijk uit te strekken. In eilandpositie verander je hem dan weer in een leefwereld op zich, om liggend te genieten, een boek te lezen of gezellig te chillen, alleen of met zijn allen.

Als primeur op IMM wordt eveneens de ‘Prestige-variant’ van ‘Wing’ voorgesteld. Deze toont door haar hoogwaardige afwerking met uitgepuurde bies en discrete intrekkingen op de zitting aan, hoe ver het meesterschap bij JORI wel reikt. Net zoals de volledige JORI-collectie wordt de nieuwe ‘Wing’ met vakmanschap vervaardigd in de JORI productieateliers in België en is hij verkrijgbaar in een ruim kleurgamma van kwaliteitsvolle lederen en stoffen bekledingen, die onderling te combineren zijn. Wing is er bovendien met metalen of houten poten. Richtprijs : +/- € 10.000 in instapleder.

Designer Hugo de Ruiter

Voor de Nederlandse ontwerper Hugo de Ruiter (1959) zijn vormgeving en functionaliteit de bouwstenen van zijn creaties, of design is pas zinvol vernieuwend wanneer het opvallend functionele eigenschappen koppelt aan een verrassende vormgeving. De designer vindt zijn passie in de natuur, kunst, architectuur en technologie, maar vooral in het leven zelf.

“Meubelen beschouw ik als een derde huid. Net als bij goede kleding moeten meubelen goed zitten en bij je passen. Mijn meubelen zijn dynamisch in vorm en gebruik. Eenvoudig verschuifbare componenten zorgen ervoor dat het meubel zich makkelijk aanpast aan de gebruiker en daarmee het dagelijks leven volgt. Van een moment voor jezelf tot een intiem samenzijn. Van actief zitcomfort overdag tot lui en lazy in de avond. Ik noem dat in mijn werk (E) Motion.”

Puur - elegant - rustgevend: de klassevolle hoeksofa ‘LADY

Met de stijlvolle zitbank ‘Lady’ streeft JORI naar sereniteit in het interieur en komt hiermee tegemoet aan de noodzaak naar rust in deze hectische en stressvolle wereld. De elegante sofa is een ontwerp van de Zwitserse designer, Cuno Frommherz.

‘Bij elke nieuwe productontwikkeling laat Jori zijn gebruiker meedenken in de zoektocht naar een zitmeubel dat hem vandaag het ultieme zitcomfort biedt waar hij naar verlangt. De creatie van de nieuwe sofa ‘Lady’ hangt nauw samen met de actuele behoefte aan een ontspannen en rustige leefomgeving, die zijn bewoner toelaat te herbronnen in stilte na een stressvolle dag.

In een snel evoluerende wereld die het individu voortdurend onder druk zet wordt het moment van ‘thuiskomen’ alsmaar belangrijker. De behoefte om zich te nestelen en te herbronnen in de verwelkomende ontspannen sfeer van zijn interieur blijkt vandaag een onmisbaar gegeven om zich af te schermen van de agressieve buitenwereld. In dit opzicht is de ‘Lady-ervaring’ uniek. Designer Cuno Frommherz heeft zijn nieuwe creatie een dubbele dimensie aangemeten: een vrouwelijk elegant, tijdloos en optisch laag design, gekoppeld aan de onverbeterlijke troeven van het JORI-zitcomfort.

De sofa werd technisch zo uitgekiend, dat hij alle mogelijke vormen van ontspanning toelaat: TV kijken, een boek lezen, hangen of languit chillen. En handig genoeg tovert Lady zichzelf probleemloos om tot een gastenbed. De comfortabele, pasklare hoge rugkussens bieden perfecte rugondersteuning en zorgen voor de aangename comfortervaring, die JORI haar bekendheid heeft gegeven. Bij de ontwikkeling van de sofa werd extra aandacht geschonken aan details van hoogwaardig vakmanschap, zoals de optionele gecapitonneerde rugpartij.

Volgens de JORI-productontwikkelaars bestaat er geen sofa wanneer die niet beantwoordt aan de individuele behoefte van zijn gebruiker. Vandaar dat het ‘Lady-sofaprogramma’ ons de vrijheid gunt om naar hartenlust materialen, kussens, accessoires en aanbouwmogelijkheden te combineren en zodoende een sofa te creëren die helemaal aansluit bij ieders persoonlijkheid.

Door zijn tijdloze en pure uitstraling integreert de nieuwe hoeksofa van JORI zich moeiteloos in zowel klassieke als moderne interieurs. Volgens ontwerper Frommherz komt de ‘Lady’ pas helemaal tot haar recht wanneer je ze laat ‘ademen’ en bijgevolg voldoende plaats vrij houdt rondom het zitmeubel.

Net zoals de volledige JORI-collectie wordt de nieuwe ‘Lady’ met vakmanschap vervaardigd in de JORI productieateliers in België en is hij verkrijgbaar in een ruim kleurgamma van kwaliteitsvolle lederen en stoffen bekledingen. De optielijst laat toe te kiezen uit een expoxy zwart of donkerbruin gelakt metalen onderstel. Richtprijs: +/- € 7.500 voor de grootst mogelijke sofa + poef (+- 280cm).

Designer Cuno Frommherz

De Zwitserse designer Cuno Frommherz (1963) startte als autodidact zijn eigen designatelier in 1996 in Burgdorf. Cuno Frommherz ziet zijn creaties als een waarnemingsdialoog met de notie van ruimte, van esthetiek en van het individu. De aandacht voor ‘tussenruimtes’ spelen hierbij een belangrijke rol. De basis van zijn creatieve filosofie zoekt hij in de uitspraak van de Russisch-Amerikaanse schrijver Joseph Brodsky: “I can only move my fingers because there are spaces between them”.

Zijn inspiratie haalt hij uit reizen naar Tibet, Nepal en Marokko, maar ook uit de ongerepte natuur, die hem de dankbare input bieden om zijn ontwerpen een rustgevende ruimtedimensie te verlenen. Cuno Frommherz behaalde met verscheidene ontwerpen belangrijke designawards.

www.frommherz.ch

Compact - vederlicht - klassevol: de comfortabele lounge chair 'AIDA'

Frans designer Christophe Giraud ontwierp voor JORI het verfijnde ‘Aida’ zeteltje, de perfecte pasvorm die inspeelt op de actuele down shifting-trends naar kleinere interieurs ingericht met topdesign.

De vraag naar compacte woningen en dito interieurs wordt alsmaar groter. Als designmeubelproducent beseft JORI dat hiermee ook de behoefte naar compatibele en kleinere zitelementen belangrijker wordt. Dat verklaart meteen ook de opzet van het merk om aan de ontwerper Christophe Giraud de opdracht toe te vertrouwen een vederlicht designzeteltje met poef te ontwerpen, dat zich moeiteloos in elk interieur laat integreren en dat vlot kan bij-en weggeplaatst worden.

Giraud, die zich voor JORI al eerder in deze trend verdiepte toen hij de compacte Sienna-hoeksofa creërde, slaagde er verrassend in om stabiliteit, comfort en optisch design perfect op elkaar af te stemmen. De armstoel ‘Aida’ werd een uniek designobject, comfortabel als een zetel, compact als een stoel. Zijn beperkte afmetingen en verbazend licht gewicht verlenen hem extra mobiliteit. Het design van de beide versies, met hoge of met lage rugleuning, is opmerkelijk uniek en discreet. Bekijk de stoel langs de achterzijde en ontdek de naar beneden heel zachtjes toespitsende welving. Het zijaanzicht in onregelmatige rechthoek intrigeert, de licht stijgende uiteenlopende armleggers getuigen van ontwerperstalent. De inkeping in de zitting herinnert aan het vernuftig zitdesign van een sportwagen.

Voor het Belgische JORI is een schitterend designverhaal ondenkbaar zonder een ‘comfortabel’ slot. Het ‘Aida-zeteltje’ beantwoordt in elk opzicht aan de hoge welzijnsnormen van het merk. In zijn geïnclineerde zachte zit is het heerlijk wegzakken. De perfect aansluitende armleggers, die een geheel vormen met de zit, staan garant voor een ontspannen comfortbeleving. Het bijbehorende optionele poefje maakt de wellnessbeleving helemaal af.

Net zoals de volledige JORI-collectie wordt de ‘Aida’ armstoel met vakmanschap vervaardigd in de JORI productieateliers in België en is hij verkrijgbaar in een ruim kleurgamma van kwaliteitsvolle lederen en stoffen bekledingen. De optielijst laat toe te kiezen uit een epoxy zwart of chroom hoogglans onderstel. Richtprijs : vanaf +- € 1.550 voor de lage versie in leder; vanaf +- € 2.200 voor de lounge chair + poef combinatie in leder.

Designer Christophe Giraud

Als Frans architect studeerde hij af aan de beroemde ‘Ecole d’Architecture de Normandie’. Giraud heeft in elk opzicht zijn tocht doorheen de architectuur met succes afgelegd. Van de bouw van openbare en particuliere gebouwen, over showrooms en vergaderzalen, tot zelfs verpakkingsontwerp en design van gebruiksvoorwerpen. Hij beschrijft de architectuur als “het zoeken naar de balans tussen ruimte en materiaal, tussen vorm en functie”.

Inventief - speels - handig: 'PENTAGONO', set van poefs en bijzettafels

‘Pentagono’, de handige set van poefs en bijzettafels, is een vernunftige creatie van het Italiaanse designerduo Pocci+Dondoli. Ze vervoegen de JORI-accessoirelijn, die in 2015 ter gelegenheid van de IMM van Keulen gelanceerd werd.

Poefs en bijzettafels zijn vandaag ‘in’. We verlangen steeds meer naar een mobiele en flexibele inrichting, die toelaat de opstelling van ons interieur af te stemmen op wisselende situaties en leefgewoonten. JORI speelt hier handig op in en heeft het italiaans designerduo Pocci+Dondoli aan zijn zijde geroepen om een set van poefs en bijzettafels in verschillende afmetingen te ontwikkelen.

De poef moest er vooral ‘anders’ uitzien en dat is Pocci+Dondoli bijzonder goed gelukt. Het designerkoppel verrast met een opmerkelijk ontwerp dat de naam ‘Pentagono’ meekreeg, naar zijn vorm van regelmatige vijfhoek.

De ‘Pentagono’-poef heeft niet alleen vijf hoeken, maar is ook vijf maal uniek:

• De vorm van de poef is niet alleen origineel, maar draagt bij tot zijn comfort: waar je ook gaat zitten is er knieondersteuning dankzij de rechte zit die je elders enkel op een vierkante of rechthoekige poef aantreft
    • Dankzij de vijf hoeken zit je steeds in de perfecte richting, zonder dat je de poef dient te verplaatsen.
    • De vijfhoekige vorm van de poef oogt rechtlijnig, maar verschuilt discreet gebogen lijnen en afgeronde hoeken voor extra JORI-comfort. Ook de geraffineerde plooi die de hoeken accentueert bevestigt het top designtalent van Pocci+Dondoli.
    • De associatie van poef + bijzettafeltje is een handig gegeven. Elke poef heeft zijn tafeltje met blad in duurzaam notelaar, handig voor een glas en een snack, of om snel iets op je laptop of tablet te bekijken.
    • Het eveneens vijfhoekige bijzettafeltje kan, dankzij het uitgekiende drievoetige design, soepel over de poef worden geschoven voor meer ruimte en comfort.

Net zoals de volledige JORI-collectie worden de ‘Pentagono-poefjes’ met vakmanschap vervaardigd in de JORI productieateliers in België. Ze zijn verkrijgbaar in 3 hoogtes en kunnen naar wens samengesteld worden uit een ruim kleurgamma van kwaliteitsvolle lederen en stoffen bekledingen. Richtprijs: +/- vanaf € 750 tot € 1.150 in leder (afhankelijk van de maat).

De geassorteerde bijzettafeltjes bestaan eveneens in 3 maten en hebben een blad in duurzaam notelaar en een drievoetig onderstel in hoogwaardig chroom hoogglans of epoxy zwart. Richtprijs: vanaf € 350 tot € 850 (afhankelijk van de maat).

Designerduo Pocci+Dondoli

Voor Pocci+Dondoli moet design een uitdrukking zijn van schoonheid, harmonie en vrijheid. Volgens hen mag het immers in geen geval onderworpen zijn aan strenge regels, noch kan het bestaan als een privilege van een sociale of culturele elite. Een van de voornaamste activiteiten van de studio is het onderzoek naar materialen en processen die zodanig bedacht moeten zijn om de beste resultaten te halen op het vlak van prijs-kwaliteitverhouding. Ze geven daarbij de voorkeur aan materialen die, via gesofisticeerde processen, edelheid en elegantie uitstralen, zoals aluminium, plastic en andere edele en antieke materialen zoals leder en pels.

JORI, pionier van de configurator in het premium zitmeubelsegment

Het Belgische zitmeubelbedrijf JORI lanceert als eerste in het premiumsegment van de zitmeubelsector de ‘Configurator’ op zijn website: een handige online-tool die toelaat je zitmeubel zelf samen te stellen op basis van het ruime gamma aan opties.

In heel wat sectoren is een online-configurator vandaag een evident gegeven. Hij nodigt de gebruiker uit om tijdens het webshoppen verschillende keuzemogelijkheden uit te testen en in beeld te brengen, wat hem moet toelaten rustig en waar hij zich ook bevindt, zijn individuele voorkeur uit te testen, alvorens zich te beslissen.

De noodzaak naar een configurator ontstond bij JORI vanuit het steeds uitgebreider wordende productaanbod en de talloze opties en mogelijkheden die het merk per model aanbiedt. De zitmeubelproducent stelde vast dat het voor de klant steeds moeilijker wordt om zich een voorstelling te kunnen maken van zijn individuele verlangens en finale keuze. Om zijn consument ondersteuning en duidelijkheid te bieden in dit keuzeproces, dokterde JORI aan een online-configurator die de gebruiker moet toelaten om, op een ontspannen moment en waar dan ook, zijn persoonlijke wensen te toetsen aan het ruime programma van opties en functies die het merk aanbiedt. JORI gaat hierin heel ver. Zo laat de configurator niet alleen toe om de maat, de materialen, de armleggers, het onderstel en de aanbouwmogelijkheden naar wens te configureren. De verstelopties van het product kunnen in beeld gebracht worden en zelfs de correcte prijs wordt meteen weergegeven..

De configurator biedt het voordeel dat hij tegemoet komt aan de twijfelsituatie die bij de aankoop van een zitmeubel vaak onstaat, wanneer de klant bij de dealer voor de beslissing staat en zich een weg dient te banen door de uitgebreide optielijst. Bovendien laat deze handige online-tool de geïnteresseerde koper toe om creatief te zijn en op deze manier een heel persoonlijk en uniek zitmeubel te configureren.

www.jori.com/nl/configurator